تامین 500 میلیارد تومان اوراق قرضه بازسازی شبکه اتوبوسرانی/ آموزش و فرهنگسازی رانندگان حلقه مفقوده در حمل و نقل/ تولید و ساخت اتوبوس شهری در داخل کشور نداریم!
[ad_1]

به گفته یکی از مسافران وقتی که در این اتوبوس های فرسوده می نشیند تمام غم های عالم وآدم بر دلش سنگینی می کند.یکی از خانم های مسن نیز با بیان این که پیاده و سوار شدن به این اتوبوس ها برایش بسیار سخت است، گفت: هیچ وقت نشد که بخواهم سوار این اتوبوس ها بشوم و به در و دیواره های اتوبوس و میله های آن برخورد نکنم.وی افزود:حتی یکبار زمانی که راننده می خواست ترمز کند از صندلی هایی بالایی اتوبوس به سمت پایین پرت شدم و دست و پاهایم حسابی کوفته شد.دو سال پیش بود که رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل درون شهری شیراز از فرسوده بودن بیش از نیمی از ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی خبر داد و حال ناخوش این وسیل نقلیه را تایید کرد.
«سعید نظری»، سخنگوی شورای شهر شیراز در گفت و گو با خبرنگار شیرازه با بیان این که یکی از مسائلی که در ناوگان حمل و نقل مسافر در شیراز با آن مواجه شده ادغام سه سازمان بزرگ در یکدیگر می باشد، گفت:از زمانی که در ناوگان حمل و نقل مسافر،سازمان های تاکسیرانی، اتوبوسرانی و پایانه های مسافربری را با یکدیگر ادغام کرده اند، مشکلات دوچندان شده و مهار آن کاری سخت و تقریبا غیر ممکن به نظر می رسد.چرا که مسائل و مشکلات بزرگی را در مدیریت مسافربری و حمل و نقل رقم زده است.
وی به مشکلات پیش رو اشاره کرد و افزود:به غیر از راننده های اتوبوس ها در سطح شهر، در حال حاضر ۸ هزار راننده تاکسی داریم و حدود۱۳ هزار کاربر که با وسیله نقلیه مسافرکشی می کنند. به این ترتیب آنطور که باید برنامهریزی نشده و روال منظم و مناسبی شکل نمیگیرد، مساله دوم مربوط به نوسازی فرسودگی ناوگان ها مربوط می شود،این در حالیست که ما از مدت ها به دنبال نوسازی اتوبوس های کهنه هستیم اما به دلیل تحریم ها این امر محقق نشده است.
نظری با اشاره به این که در داخل کشور تولید اتوبوس نداریم، ادامه داد:نحوه ساخت اتوبوس های شهری و بین شهری با هم تفاوت دارد چرا که اتوبوس های شهری می بایست از سیستم ها و امکانات خاصی مثل وسایلو تجیزات مخصوص معلولان، ناتوانان و سالمندان ،صندلیهای مخصوص به خود، فضای بازتر، رعایت استانداردها برای آلایندههای هوایی، سیستم های ویژه توقف در مسیر، سیستم گرمایشی و سرمایشی و غیره برخوردار باشد.وی افزود: برای خرید بالای ۳ هزار دستگاه اتوبوس با چین وارد مذاکره شدیم و با یکی از تولید کننده های چینی نیز قرارداد بستیم که البته برای همین منظور دو عضو شورا و ماموران شهرداری نیز به آنجا سفر کردند اما در زمان اعمال تحریم ها شرکت های چینی هم از این قرار داد انصراف دادند.سخنگوی شورای شهر شیراز با بیان این که مشکل مالی نداریم، گفت: طبق آخرین آمار 500 میلیارد تومان اوراق قرضه بازسازی شبکه اتوبوسرانی برای سال جاری در دستور کار داریم اما عملاً نمی توانیم آن را تامین کنیم.
وی با اشاره به برخی سیاست ها در استفاده از بودجه ها برای تامین اتوبوس های شهری یادآور شد:آخرین اتوبوس های خریداری شده مربوط به شهردار سابق میشود که ۱۸۰ اتوبوس را وارد شیراز کرد اما با این وجود بودجه هایی نیز برای تامین اتوبوس ها و منابعی که به حوزه حمل و نقل اختصاص یافته بود که طبق نیاز آن روز ها صرف پل سازی شده است.نظری در پاسخ به این پرسش که چه برنامه هایی برای فرهنگ سازی رانندگان اتوبوس های در نظر دارند،با باین این که هر از سه ماه بر روی رانندگان آزمایش می شود تا سلامت آن ها مشخص شود،گفت: هرچند که مواردی از بد رفتاری ها دیده میشود اما به طور کلی برای آن ها آموزش های مناسب و طرح های تشویقی در نظر گرفته شده که هم اکنون در حال اجراست.سخنگوی شورای شهر شیراز وضعیت اتوبوس های شیراز را نسبت به دیگر کلانشهرها مطلوب دانست و افزود:وضعیت حل و نقل و به خصوص اتوبوسرانی برخی ازکلان شهرها تحت حمایت های شهرداری می باشد اما در شیراز بر عهده بخش خصوصی قرار گرفته و به همین خاطر رانندگان به نظافت و مراقبت اتوبوس ها اهمیت بیشتری می دهند.
وی ادامه داد:به زودی شبکههای حمل و نقل به طور هوشمندانه و اینترنتی طراحی و به اجرا در می آید به طوری که شهروندان و مسافران به راحتی و سهولت می توانند از طریق گوشی موبایل خود در هر کجا که باشند از این که اتوبوس های سطح شهر در کجای شهر در حال تردد هستند و چه زمانی به ایستگاه می رسند مطلع می شوند و به جز این ها پرداختها نیز به صورت الکترونیکی انجام می شود و اتوبوس های بدون راننده که کاملاً هوشمند می باشند در سطح شهر رفت و آمد می کنند.که البته در نظر داریم که در سال جاری دو سه دشتگاه از این خودروها را وارد کنیم.
بر اساس این گزارش، استفاده از وسایل نقلیه عمومی، یکی از مهمترین راهکارهای ممانعت از آلودگی هوا خصوصا در کلانشهرها به شمار می رود؛ اما در کنار نهادینه کردن فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی، توجه به ارتقاء فرهنگ رانندگان و بهره برداران از این وسایل و نحوه برخورد با مسافران از اهمیت بسزایی برخوردار است که می بایست به طور جدی به آن پرداخت.
انتهای پیام/
[ad_2]
منبع اصلی