برای تجربه بهتر لطفا مرورگر خود را به گوگل کروم، فایرفاکس، اپرا و یا اینترنت اکسپلورر تغییر دهید
 مهمترین خبرهای حوزه سلامت که بهتر است بخوانید : اول فارس

 مهمترین خبرهای حوزه سلامت که بهتر است بخوانید : اول فارس

[ad_1]

بازی‌های کامپیوتری، شمشیری دولبه

انتقال کرونا از طریق غذا و زنگ خطری برای همه جهان
از آغاز همه گیری بیماری کرونا به خصوص در دوران قرنطینه، سطح روابط اجتماعی خانواد‌ها و تنوع فعالیت‌های بیرون از منزل (مسافرت، پیک نیک، کلاس‌های ورزشی) به حداقل خود رسیده است. از یک سو در فصل تابستان محدودیت‌ها ناشی از رعایت فاصله گذاری فیزیکی، کودکان و نوجوانان را بیش از پیش به بازی‌های کامپیوتری و آنلاین علاقمند کرده و از سوی دیگر به نگرانی والدین در رابطه با صدمات ناشی از این بازی‌ها افزوده، و مباحث پیرامون آسیب‌های جسمی و روحی این بازی‌ها را دوباره به سوژه بحث والدین تبدیل کرده است.

به تازگی پژوهشی در انگلستان انجام شده است که نشان می‌دهد بازی‌ها کامپیوتری علاوه بر معایب، فوایدی نیز دارند. این پژوهش با جامعه آماری ۴۶۲۶ نفر از سنین ۱۱ تا ۱۶ سال در در بازه زمانی دوماه در کشور انگلستان انجام شده است. نتیجه کلی این تحقیق نشان می‌دهد که بازی‌های کامپیوتری توانایی خواندن و نوشتن را ارتقا و به نوعی سواد عمومی کودکان را افزایش داده است. به اختصار جزییاتی از نتایج این تحقیق را مرور می‌کنیم: در حدود دو سوم از پاسخگویان معتقد بودند این بازی‌ها بر کمیت و کیفیت مطالعه آن‌ها تاثیر مثبت داشته است و دست کم یکبار در ماه کتاب یا یاداشتی با موضوع محوری بازی‌های کامپیوتری مطالعه می‌کنند. حتی در مواردی به تاثیر مستقیم این بازی‌ها بر توانایی نوشتن ویادگیری املاء کلمات تأکید داشته اند.

آن‌ها علاوه بر اینکه تجربه حسی مرتبط با بازی‌ها را با دوستان و اعضا خانواده به اشتراک می‌گذارند، گهگاه در وبلاگ‌ها و رسانه‌های اجتماعی یادداشت‌های کوتاهی در رابطه با بازی‌های مختلف می‌نویسند.

نکته جالب توجه دیگر به توانایی کنترل حس استرس و اضطراب کودکان اشاره دارد. این کنترل احساسات منفی به ویژه در دوران شیوع کرونا مفید است. در این پژوهش اشاره می‌شود که بر خلاف تصور غالبی موجود درباره بازیکنان این بازی ها، این افراد با ایجاد روابط اجتماعی جدید و حفظ ارتباط با دوستان قدیمی به نوعی بر ترس‌ها و اضطراب‌های خود غلبه می‌کنند.

همچنین والدین بسیاری از این کودکان ارتباطات کودکانشان را با خانواده و دوستان و صحبت از کم و کیف این بازی‌ها را برای سلامت ذهنی کودکانشان مفید دانسته اند.

انتقال کرونا از طریق غذا و زنگ خطری برای همه جهان

خلاص شدن از کابوس‌های شبانه
پس از سپری شدن دوران کودکی، غالب افراد از ترس‌ها و کابوس‌های شبانه مربوط به موجودات خیالی خداحافظی می‌کنند. اما در برخی موارد ترس‌ها و کابوس‌ها با اشکال گوناگون در دوران بزرگسالی تکرار می‌شوند.

علی‌رغم آنکه کابوس‌های شبانه بیشتر مختص دوران کودکی است، بسیاری از بزرگسال کابوس‌های شبانه هر از چندگاهی را گزارش کرده‌اند. البته باید اشاره کرد که تقریبا همه بزرگسالان تجربه کابوس را داشته اند، اما این تجربه در دوران پر اضطراب شیوع بیماری کرونا بیش از پیش تکرار می‌شود.

در شرایطی که افراد روز خود را با نگرانی‌های مربوط به کرونا، استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری فیزیکی، دورکاری و دیگر محدودیت‌ها به شب می‌رسانند، بعضا دچار خواب آشفته و یا کابوس می‌شوند. در حقیقت کابوس‌ها به نوعی تصاویر زنده، به ظاهر واقعی و آزار دهنده‌ای هستند که به نوعی تهدید برای زندگی و یا امنیت جسمی و روانی فرد محسوب می‌شوند. کابوس‌ها منجر به ایجاد احساس ترس و اضطراب می‌شود.

در صورتیکه فردی بیش از یک یا دوبار در هفته با کابوس ها‌ی شبانه دست به گریبان است و این کابوس‌ها باعث پریشانی فرد و ایجاد اختلال در محیط کار و زندگی فرد شده، احتمالا از اختلالات مربوط به خواب رنج می‌برد. متخصصان این حوزه در صورت تشخیص این اختلال با دارو درمانی و یا رفتار درمانی به بهبود فرد کمک می‌کنند.

شاید برخی افراد به این کابوس‌ها بی توجه باشند، اما باید بدانیم که کابوس‌های تکرار شونده به صورت مستقیم به اختلال بی خوابی، افسردگی و خودکشی مرتبط است و فراتر از آن به صورت غیر مستقیم بر چاقی و بیماری‌های قلبی اثر گذار است.

راهکار‌های رهایی از کابوس‌های شبانه
* سعی کنید برای خوابیدن و بیدار شدن ساعت مشخصی را در نظر بگیرد و حتما از خنک بودن و تاریک بودن اتاق اطمینان حاصل کنید.
* مصرف الکل را قطع کنید. و یا دست کم ۳ ساعت قبل از خواب نوشیدنی مصرف نکنید. الکل باعث می‌شود که خواب عمیق نداشته باشید و با خستگی از خواب بیدار شوید. عمق اندک خواب باعث به خاطر آوردن کابوس‌ها می‌شود.
* دو تا سه ساعت پیش از خواب از خوردن تنقلات و اسنک پرهیز کنید. مصرف تنقلات درست قبل از خواب متابولیزم را افزایش می‌دهد و مغز را فعال نگه می‌دارد. این فعال شدن مغز در زمانی که به آرامش احتیاج است، به کابوس‌های شبانه منجر می‌شود.
* عوارض جانبی دارو‌هایی را که به صورت مرتب استفاده می‌کنید چک کنید، مخصوصا اگر پریشانی و کابوس‌های شبانه شما پس از استفاده از داروی بخصوصی آغاز شده است.
* حرکت‌های کششی آرام سازی را پیش از خواب امتحان کنید.
* درباره نگرانی‌ها و اضطراب‌های خود بنویسید. نگرانی‌ها را به روی کاغذ بیاورید تا بتوانید دقیق‌تر به راهکار‌ها و نحوه مواجه با آن‌ها فکر کنید. لیست کردن تفکرات استرس زا به کاهش کابوس‌های شبانه کمک می‌کند.
* سعی کنید از فیلم ها، اخبار و کتاب‌های پر هیجان و پراضطراب پرهیز کنید. زندگی این روز‌های بسیاری از ما به مانند فیلمی با ژانر وحشت است، بنابر این نمی‌توان انتظار داشت با مرور اخبار بد و دیدن فیلم‌های ترسناک، خوابی آرام و سرشار از رویا‌های شیرین در انتظارتان باشد.
* در صورتیکه سکوت محض اتاق خواب باعث آشفتگی ذهنی شما می‌شود، از وسایل معمولی مانند فن یا تهویه هوا استفاده کنید. این وسایل صدای ملایمی تولید می‌کنند و باعث به خواب رفتن می‌شود، اپلیکیشن‌های مخصوص خواب با صدا‌های ملایم نیز گزینه مناسبی است.
* در آخر در صورتیکه اقدامات لازم برای خواب آرام را انجام دادید، اما نتیجه‌ای حاصل نشد و همچنان کابوس‌ها آزارتان می‌داد، به سراغ متخصصان روانپزشک و روان شناس بروید و از راهکار‌های علمی و جدید، اگاه و بهرمند شوید.

استعفای گروهی پزشکان انگلیسی، زنگ خطری برای همه‌ جهان
بر طبق نتایج حاصل از یک پیمایش در انگلستان، ۱۰۰۰ تن از پزشکان شاغل در نظام طب ملی انگلستان قصد استعفا و ترک محیط کار را دارند. این پزشکان مدیریت ناکارآمد دولت در بازه زمانی همه گیری کرونا و ناامیدی از افزایش دستمزد را دلیل اصلی این تصمیم می‌دانند. در همین رابطه دو سوم ازپاسخگویان این پژوهش تازه انتشار یافته به خروج از کشور و ورود به بخش خصوصی و در مواردی استراحت دو سه ساله و تعطیلی کامل کار می‌اندیشند.

بر طبق نتایج این پیمایش رفتار نامناسب دولت با پزشکان نظام طب ملی در دوران همه گیری کرونا، به عنوان یک عامل اصلی نا امیدی مطرح شده است. دلایل دیگرهمچون نامساعد بودن شرایط کار، دستمزد ناکافی از دلایل دیگر نارضایتی پزشکان به شمار می‌آید.

در شرایطی که مسئولان بهداشت جهانی از فرارسیدن پاییز و زمستانی سخت خبر می‌دهند، خبر‌هایی از این دست اخطاری جدی برای سلامت همه‌ی جهان به شمار می‌آید. توجه به این نکته ضروریست که خستگی و ناامیدی کادر درمان می‌تواند تبعات خطر آفرین و غیر قابل جبرانی در پی داشته باشد. باید تغیر در شرایط کار و درآمد کادر بهداشت و درمان و توجه به نیازمندی‌های روحی و جسمی این افراد در دستور کار تمام دولت‌ها قرار گیرد.

[ad_2]

منبع اصلی

لطفا نظر خود را بنویسید


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا
Last.today Mr last تلگرام آقای آخرسایت شیراز vinfo ابزار وبمستر Mr last Mr last Mr last Mr last Mr last Mr last Mr last Mr last Mr last Mr last Mr last آقای آخر آقای آخر کیست Mr last Mr last Mr last Mr last CV Mr last Dansk CV آقای آخر Mr last Mr last Mr last Mr last Mr last Mr last Mr last Mr last Mr last Mr last Mr last آقای آخر Mr last Danske Site Danske Site Danske Site یوتیوب آقای آخر