شبنم موسوی خصال: احساسات شدید مانند ترس وغم یا سایرعلائم افسردگی مادامی که موقت باشند و در فعالیت های روزانه دخالتی نداشته باشند طبیعی است، اما گر این احساسات خیلی طولانی شوند یا مشکلات دیگری ایجاد کنند دیگر طبیعی نخواهند بود.
گاهی اوقات بروز استرس امری عادی است .درواقع می تواند به شما در توسعه مهارت های مورد نیاز برای مدیریت موقعیت های تهدید آمیز کمک کند.با این حال ،استرس می تواند مضر هم باشد،زیرا در طولانی مدت شدید گشته و احساس غرق شدگی و خارج از کنترل می گردد.
واکنش های متداول به یک رویداد استرس زا شامل : ترس و نگرانی از آینده ،ضعف در تصمیم گیری ، احساس بی حسی ،بی علاقگی به فعالیت های عادی، بی اشتهایی ،دیدن کابوس و افکار تکراری در مورد یک رویداد ،خشم،افزایش مصرف الکل ومواد مخدر ،غم و اندوه ،علائم افسردگی ، احساس بی قدرت بودن ، گریه کردن ،مشکلات خواب، سردرد،دردهای پشت و مشکلات معده،مشکل در تمرکزکردن.

بهترین راهکار برای مدیریت استرس در اوقات سخت، مراقبت از خود است.

از مصرف مواد مخدر و الکل خودداری کنید. به نظر می رسد این مواد ممکن است یک رفع موقتی باشند تا احساس بهتری داشته باشند.، اما در دراز مدت داروها و الکل می توانند مشکلات بیشتری ایجاد کرده و بر استرس شما بیفزاید.

پشتیبان پیدا کنید



از شریک زندگی ،اعضای خانواده،دوست ،مشاور و پزشک کمک بگیرید.داشتن کسی که دلسوز است، به صحبت های شما گوش می دهد و در مورد مشکلات به شما کمک می کند، به طور حتم می تواند بار استرس شما را سبک کند.

به اخبار ناخوشایند توجه نکنید 

 

مدتی از شبکه های اجتماعی که حامل خبرهای بد و ناگوار است دوری کنید. خواندن و دنبال کردن اخبار منفی می تواند در کاهش روند بهبود حال شما در دوران استرس کمک کند.

با صدای بلند گریه کنید

شاید گاهی لازم باشد تا با صدای بلند گریه کنید. در این مواقع خیلی راحت اشک بریزید تا تخلیه شوید.

در سخت ترین لحظات نیز “خندیدن” ، مؤثر خواهد بود

دیگران را دوست بدارید. شوخی کردن از بهترین روشهایی است که می تواند در مقابل نگرانی های روزمره آن را به کار بست. حتی در سخت ترین لحظات نیز “خندیدن” ، مؤثر خواهد بود. خود را درگیر مسائل کوچک و بی اهمیت نسازید و با دیدی جامع به قضایا بنگرید تا مشکلات بزرگ در نظرتان ناچیز جلوه نمایند..

به گروه های اجتماعی بپیوندید



پس از یک واقعه استرس زا، سعی کنید از، با خود بودن بپرهیزید.اطمینان حاصل کنید که وقت خود را با عزیزان سپری می کنید.فعالیت های تفریحی را با شریک زندگی،فرزندان یا دوستان خود در نظر گرفته و برنامه ریزی کنید.

مراقب خودتان باشید

 

یک رژیم غذایی سالم و متعادل را دنبال کنید.
به طور منظم ورزش کنید.
به اندازه بخوابید.
اگر احساس استرس شدید دارید به خودتان استراحت دهید،به عنوان مثال با گرفتن ماساژ یا سفر خود را آرام کنید.

روال عادی را حفظ کنید
فعال بمانید،می توانید با فعالیت هایی مانند کمک به همسایه ، داوطلب شدن درگروه های اجتماعی ،ذهن خود را از مشکلاتتان دور کنید.

سعی کنید عامل استرس‌زا را به عنوان یک چالش در نظر بگیرید که می‌توانید از آن چیزهای زیادی یاد بگیرید .تمام این ها می توانند روش های مثبتی برای کنار آمدن با احساسات استرس زا باشند.