برای تجربه بهتر لطفا مرورگر خود را به گوگل کروم، فایرفاکس، اپرا و یا اینترنت اکسپلورر تغییر دهید
یک کمربندی مرگبار در شیراز و پرحادثه‌ترین نقطه کشور : هر۱.۲ کیلومتر یک قربانی : اول فارس

یک کمربندی مرگبار در شیراز و پرحادثه‌ترین نقطه کشور : هر۱.۲ کیلومتر یک قربانی : اول فارس


کمربندی جنوبی شیراز با طول حدود ۴۴ کیلومتر همچون هیولایی، اشتهای سیری‌ناپذیری برای گرفتن جان شهروندان دارد به گونه‌ای که هر ۱.۲ کیلومتر آن جان یک نفر از شهروندان را می‌گیرد.

به گزارش اول فارس به نقل از تسنیم ، «واژگونی خودرو در کمربندی شیراز جان دو نفر را گرفت؛ ۴ دانش‌آموز در تصادف زنجیره‌ای در کمربند شیراز مجروح شدند؛ ۸ درصد تلفات جاده‌ای و تصادفات استان فارس در کمربندی شیراز رخ می‌دهد؛ تصادفات مرگبار در کمربندی شیراز»  اینها تنها بخشی از تیترهایی است که با یک جستجوی ساده در اینترنت با آن روبه‌رو می‌شویم که به تصادفات محور کمربندی شیراز در سالیان اخیر اشاره می‌کنند.

کمربندی جنوبی شیراز به عنوان  یکی از پرحادثه‌ترین نقطه کشور شناخته می‌شود. به حدی اخبار   تصادف و قربانیان تصادفات محور کمربندی شیراز فراوان است که شاید اخبار این‌ مسیر پرخطر، برای مسئولان استان به امری عادی و بدیهی تبدیل شده است به گونه‌ای که فقط در موقع بروز این حوادث  هر مسئول و مقامی سعی می‌کند در نهایت احساس مسئولیت ظاهر شود و با وعده‌های نه چندان واقعی از عزم خود برای ایمنی کمربندی شیراز سخن سرایی کند.

ای کاش مقامات “محترم” در مواجهه با تصادفات محور کمربندی شیراز قدری به معنای واقعی کلمه “مسئولانه” رفتار می‌کردند و خود را‌ جای خانواده‌های قربانیان این حوادث می‌گذاشتند و فکری اساسی برای این هیولای آدمخوار می‌کردند. شاید اگر زبانم لال به این فکر می‌کردند که قربانی بعدی ممکن‌ است یکی از عزیزانشان باشد قطعا کمر همت برای ایمنی کامل محور کمربندی شیراز می‌بستند. 

کمربندی جنوبی شیراز با طول حدود ۴۴ کیلومتر همچون هیولایی، اشتهای سیری‌ ناپذیری برای گرفتن جان شهروندان دارد چرا که ایمنی پایین این محور نقش بسیاری در وقوع تصادفات جاده‌ای دارد به نحوی که بر اساس آمار، سالانه بین ۳۵ تا ۴۰ نفر در تصادفات رانندگی که در این محور روی می‌دهد، جان خود را از دست می‌دهند و به یکی از پر حادثه‌ترین‌ نقاط کشور مبدل شده است.

آن گونه که نواب قائدی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم می‌گوید: طول کمربندی جنوبی شیراز حدود ۴۴ کیلومتر است و هر ۱٫۲ کیلومتر آن جان یک نفر از شهروندان را می‌گیرد این در حالی است که تعداد مجروحان و تصادف منجر به خسارت سنگین  نیز در محور کمربندی شیراز بسیار بالا است و دلیل دیگری بر عدم ایمنی این بزرگراه است. 

 قائدی با تاکید بر اینکه شهرداری شیراز وظیفه‌ای در خصوص کمربندی شیراز ندارد گفت: این بخش در حوزه خدمات اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است.

این عضو شورای شهر شیراز با بیان اینکه شهرداری شیراز با همکاری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در راستای ایمنی و حمل و نقل و ترافیک محور کمربندی شیراز تلاش کرده است اظهار داشت: به دلیل قرار گرفتن شهرک‌های اطراف شیراز در مجاورت کمربندی شیراز تقاطع‌های غیر همسطح  همچون تقاطع شهید رودکی تقاطع شهیدان یغمور تقاطع امام حسن مجتبی(ع) که بر روی محور کمربندی توسط شهرداری احداث شده که به ایمنی حمل و نقل و ترافیک کمربندی کمک کرده است.

قائدی افزود: طبق توافق سال‌های قبل با اداره کل راه و شهرسازی و در راستای ایمنی محور کمربندی جنوبی شیراز باید سه تقاطع توسط راه و شهرسازی اجرا می‌شد اما متاسفانه هیچ کدام از این ۳ تقاطع  عملیاتی نشده است که شامل تقاطع قائم- کمربندی تقاطع سفیر -کمربندی و یک تقاطع هم در نزدیکی فلکه احمدآباد است.

وی با ابراز تاسف از افزایش تعداد کشته‌ها و مجروحان و تصادفات منجر به خسارت در محور کمربندی شیراز بیان کرد:  هر ۱٫۲ کیلومتر کمربندی شیراز جان یک نفر را می‌گیرد که جای تاسف است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر شیراز گریزی بر احداث پل‌های عابر پیاده در محور کمربندی زد و گفت: این پل‌های عابر پیاده توسط شهرداری شیراز احداث شده است و در بخش کمربندی نزدیک شهرک‌های جوادیه و پردیس احداث کندرو نیز در دستور کار ما قرار گرفته است و در حال حاضر نیز کندرو جوادیه توسط شهرداری و  باهزینه این ارگان در حال اجرا است. 

قائدی راهکار حل مشکل کمربندی جنوبی شیراز را احداث کندرو دانست و گفت: با احداث کندرو در حدفاصل تقاطع امام حسن مجتبی (ابتدای شهرک والفجر) تا تقاطع نواب (شهرک مهدی آباد) می‌توان محور کمربندی شیراز را ایمن کرد که در این راستا این طرح در شورای شهر شیراز پیشنهاد شده و به تصویب رسیده است و امیدواریم در شورای ترافیک استان به تصویب برسد. 

وی در تشریح طرح شورای شهر شیراز برای حل مشکل کمربند جنوبی شیراز بیان کرد: در قالب این طرح تلاش می‌شود مقطع عرضی کمربندی را کاهش داده و در مقابل باند تندرو رو افزایش می‌دهیم و بخشی از بند فعلی به باند کندرو تبدیل شود تا دسترسی به شهرک‌های اطراف از طریق کندرو ها امکان پذیر شود طوری که ورود و خروج خودروها از شهرک‌های اطراف همچون شهرک‌های احمدآباد فرهنگیان، هویزه، بهاران، رضوان و فرزانگان ابتدا از مسیر کندرو باشد و سپس وارد باند تندرو شوند و امیدواریم این طرح در شورای ترافیک استان مصوب شود.

این عضو شورای شهر شیراز به نامه خود به ۱۸ نماینده فارس در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: در قالب این نامه از نمایندگان فارس خواستم که در دراز مدت برای احداث کمربندی جدید شیراز تلاش کنند و در کوتاه مدت نیز تمام تلاش خود را برای تعهد دولت نسبت به اجرای سه تقاطع غیر همسطح محور کمربندی شیراز و همچنین اجرای روشنایی بخش انجام نشده به کار گیرند چرا که اجرای این پروژه در تعهد خود دولت است و با هزینه دولت باید  اجرا شود.

وی افزود: این در حالی است که سایر دستگاه‌های اجرایی همچون اداره برق نیز باید نسبت به روشنایی محور کمربندی اقدام کند هر چند که این ارگان مدعی است که تکلیفی در این زمینه ندارد و روشنایی محور کمربندی بر عهده اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است.

قائدی برلزوم تعامل نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی با دولت در ایمن کردن محور کمربندی شیراز تاکید کرد و گفت: در این راستا دولت باید بودجه ویژه‌ای را برای محور کمربندی شیراز اختصاص دهد و نمایندگان فارس در مجلس باید برای تحقق این‌مهم تلاش کنند چرا که محور کمربندی شیراز پر خطرترین و خطرناک‌ترین کمربندی در سطح کشور است و به لحاظ میزان قربانیان محور کمربندی شیراز در سطح کشور رتبه اول را دارد.

وی به نقش دستگاه‌های اجرایی در محور کمربندی جنوبی شیراز نیز اشاره کرد و افزود: اداراتی همچون اداره برق ،گاز، آب و فاضلاب که در محور کمربندی هستند باید در این عرصه ورود کرده و چنانچه لازم است که تاسیساتی جابه‌جا کنند، باید این ادارات اقدام  کنند تا مقطع عرضی را بتوانیم تغییر دهیم و از طریق اضافه کردن دو باند بتوان باند کند رو را اجرا کرد.

این عضو شورای شهر شیراز با بیان اینکه ایجاد باند کندرو از طریق تملک کار سختی است و برای شهرداری شرایط سختی را فراهم می‌کند اظهار داشت: در این صورت ایجاد باند کندرو از طریق تملک کاری بسیار دشوار است و مشکلات باقی می‌ماند که در این راستا راه برون رفت از آن، تعامل نمایندگان مجلس با دولت جهت اختصاص بودجه ویژه‌ای برای محور کمربندی جنوبی شیراز است

وی با تاکید به اینکه شورای شهر شیراز این آمادگی را دارد که برای ایمن‌سازی محور کمربندی شیراز با هر ارگانی تعامل داشته باشد افزود: فراهم کردن شرایط مناسب عبور و مرور شهروندان شهرک‌های اطراف محور کمربندی شیراز اولویت ما است و آماده هر گونه تعامل و همکاری لازم برای این موضوع هستیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر شیراز با اشاره به اینکه کمربندی شیراز در حوزه پلیس راه است گفت: این در حالی است که همکاران ما در پلیس راهور و راهنمایی و رانندگی دخالتی در حوزه کمربندی ندارند که باید این موضوع نیز تعیین تکلیف شود.

قائدی با بیان اینکه پلیس راهور و راهنمایی و رانندگی باید بتوانند محور کمربندی را تحویل بگیرند و نظارت روی این محور داشته باشند، بیان کرد: در این راستا شهرداری با نصب یک سری گیت‌های کنترل سرعت حسن نیت خود را نشان داده است که در این باره ضروری است دستگاه‌های
 خدمات‌رسان دیگر همچون اداره برق هم نسبت به تامین برق این دوربین‌ها اقدام کند هر چند اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز در نقاطی اقدام به نصب دوربین کرده است که البته هنوز راه‌اندازی نشده است.

در همین رابطه نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با تاکید مهمترین کمربندی شیراز که در حال حاضر باید به اتمام برسد، کمربندی شرق شیراز است گفت: این کمربندی از پل اکبرآباد دروازه قرآن شروع می‌شود و به سمت جاده خرامه ادامه پیدا می‌کند و از زیر کوه کفترک به سمت پلیس راه فسا- جهرم مسیر ادامه پیدا می‌کند.

علیرضا پاک فطرت در گفت‌وگوی اختصاصی با تسنیم با تاکید به اینکه محور کمربندی جنوبی شیراز به دلیل اینکه در درون شهر واقع شده، باید به آن توجه ویژه شود افزود: احداث این کمربندی به زمان قبل از انقلاب بر می‌گردد.

وی با اشاره به آمار تصادفات کمربندی جنوبی شیراز گفت: این  محور در دو سال گذشته ۸۰ نفر قربانی فوتی داشته و ۱۳۴۷ نفر نیز مجروح و یا قطع عضو شدند به نحوی که در سال های ۹۷ و ۹۸ در این محور  ۲۳۲۹ فقره تصادف اتفاق افتاده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: مهم‌ترین کمربندی مورد نیاز کمربندی شرق است که در دوره‌ای که شهردار شیراز بودم تلاش زیادی برای کلنگ زنی این کمربندی کردم که در نهایت محقق شد.

پاک فطرت با بیان اینکه کمربندی محور شرق شیراز دارای سه بخش است، افزود: طول این کمربندی ۲۲ کیلومتر است و شامل دو تونل می‌شود که تقریباً این تونل‌ها حفاری شدند و ۸۰ تا ۹۰ درصد فاز اول محور کمربندی شرق شیراز انجام شده است.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بخشی از فاز دوم این پروژه، تملک اراضی اطراف آن است بیان کرد: این طرح یک طرح ملی است  که در حال حاضر نیازمند تامین اعتبار است

وی با تاکید به اینکه به دنبال بهره‌برداری از محور کمربندی شرق شیراز در نمایندگی این دوره هستیم گفت: در صورت تحقق این موضوع، بخش زیادی از بار ترافیکی کمربندی محور جنوبی برطرف می‌شود که در این راستا همه از جمله شورای شهر و شهرداری باید کمک کنند.

پاک فطرت با بیان اینکه  احداث کمربندی محور شرق شیراز باید حتماً اجرایی شود بر لزوم ایمن‌سازی کمربندی جنوب شیراز تاکید کرد و گفت با اجرای تقاطع‌های غیرهمسطح و نصب دوربین‌های کنترل سرعت به همراه روشنایی مناسب می‌توان محور کمربندی جنوبی را تا حد زیادی ایمن کرد که این مهم وظیفه شهرداری شیراز و اداره راه و شهرسازی است  و معتقدم شهرداری شیراز و اداره راه و شهرسازی در این رابطه باید به وظیفه خود درست عمل کنند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید به اینکه در حال حاضر رسیدگی به ایمن سازی کمربند محور جنوب از هر مسئله‌ای واجب‌تر است بیان کرد: در این راستا ضمن ایمن‌سازی کناره‌ها باید به تکمیل روشنایی این محور شریانی نیز توجه لازم شود که در این راستا در سال‌های ۹۴ تا ۹۵ روشنایی بخشی از این محور کمربندی انجام شد و در حال حاضر شهرداری باید بودجه‌ای برای این منظور در نظر بگیرد.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نمایندگان تنها قانونگذار و ناظر به اجرای قانون هستند، گفت: دستگاه مجری و در راس آن رئیس‌ جمهور باید پاسخگوی مجلس باشد که در حال حاضر و از ابتدای حضور ما در مجلس این موضوع  به دلایل نامعلومی محقق نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا  نمایندگان استان پیگیر اختصاص بودجه دولت برای محور کمربندی شیراز هستند گفت: باید همه کمک کنیم که بودجه اجرای این کمربندی تامین شود.

پاک‌فطرت تاکید کرد: اگر به دنبال تحقق شهر پیاده محور هستیم باید همه  به دولت کمک کنیم  تا مشکل ۵۰ درصد محور کمربند شرقی برطرف شود.

با این تفاسیر به نظر می‌رسد هنوز مسئولان استان درباره  رسیدگی به بیمار بدحال شیراز یعنی «کمربندی» درگیر کوچه  پس کوچه‌های اما و اگر هستند و تا بخواهند عزمی جزم کنند و در پی مصوبه و بندهای قانونی و حمایت‌های روی هوای دولت  بروند، دردی از کمربندی شیراز دوا نمی‌شود و جان تعداد بیشتری از شهروندان شیرازی را می‌گیرد.



منبع اصلی

لطفا نظر خود را بنویسید


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا
Last.today Mr last تلگرام آقای آخرویدا آزما سایت شیراز vinfo ابزار وبمستر Mr last Mr last Mr last Mr last Mr last Mr last Mr last Mr last Mr last Mr last Mr last آقای آخر آقای آخر کیست Mr last Mr last Mr last Mr last CV Mr last Dansk CV آقای آخر Mr last Mr last Mr last Mr last Mr last Mr last Mr last Mr last Mr last Mr last Mr last آقای آخر Mr last> Mr last> یوتیوب آقای آخر